Πώς να βοηθήσεις κάποιον αγαπημένο σου να χάσει βάρος

Πολλές φορές νιώθουμε την ανάγκη να προσφέρουμε βοήθεια στους κοντινούς μας

ανθρώπους ακόμα κι όταν αυτοί δεν την ζητούν ή δεν την θέλουν. Αυτό είναι πολύ συχνό στις

περιπτώσεις που πιστεύουμε ότι κάποιος δικός μας πρέπει να χάσει βάρος για λόγους είτε

αισθητικούς ή υγείας.

Το βασικό εδώ είναι –εφόσον ο άνθρωπός μας είναι έτοιμος και θέλει να χάσει βάρος- να

είμαστε υποστηρικτικοί στις δικές του ανάγκες και πεποιθήσεις χωρίς να γινόμαστε επικριτικοί ή

προσβλητικοί. Προφανώς και ο άνθρωπος μας είναι ενήμερος για το πρόβλημά του αλλά πρέπει να

λάβουμε υπόψη ότι μπορεί να μην έχει τις ίδιες προσδοκίες με μας και ότι εξαιτίας της κοινωνικής

κριτικής αναφορικά με την παχυσαρκία πιθανότατα δεν έχει πάντοτε την δύναμη να αλλάξει τον

τρόπο ζωής του. Πρέπει να θυμόμαστε ότι ο στιγματισμός της παχυσαρκίας είναι η πιο κοινά

αποδεκτή μορφή κοινωνικών διακρίσεων κάτι που μόνο δεν βοηθάει τελικά τον παχύσαρκό να

ξεκινήσει μια υγιεινή διατροφή αν και πολλοί λανθασμένα περιμένουν πως η κριτική απέναντι του

ή η δυσκολία του να βρει ρούχα θα τον «αναγκάσουν» να ξεκινήσει διατροφή.

Τι είναι βασικό να θυμόμαστε:

 η αυξημένη ανάγκη για πρόσληψη τροφής είναι στην ουσία μια εξάρτηση

που χρειάζεται πολύ χρόνος κι ιδιαίτερη προσπάθεια για να μετατραπεί σε έναν υγιεινό

τρόπο διατροφής. Επομένως δεν μπορούμε να επιβάλλουμε σε έναν εξαρτημένο από τα

τυριά άνθρωπο να διακόψει τελείως την κατανάλωσή τους ή αντίστοιχα δεν μπορούμε να

περιμένουμε από έναν άνθρωπο που καταναλώνει γλυκά κάθε μέρα να τα βγάλει τελείως

από το διαιτολόγιο του.

 Είμαστε υποστηρικτές στην προσπάθειά του, όχι προπονητές. Δεν

αναζητούμε ελαττώματα δεν εστιάζουμε σε αυτά που κάνει λάθος αλλά αντίθετα

ενθαρρύνουμε τα πράγματα που κάνει σωστά. Κι εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ποτέ

δεν χρησιμοποιούμε μετά από μια ενθαρρυντική φράση μας το «αλλά» καθώς αναιρεί ότι

θετικό έχουμε πει νωρίτερα. Κανέναν δεν βοήθησε το να ακούσει «Μπράβο που έχασες 10

κιλά αλλά θες πάρα πολλά ακόμα να χάσεις.

 Δεν επιδεικνύουμε πόσο υγιεινά τρώμε εμείς, πόσες ώρες αθλούμαστε ή

πως τα κατάφερε η Ελένη, ο Κώστας κ.λ.π. καθώς ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός κι

αντιμετωπίζει άλλες δυσκολίες. Δεν συγκρίνουμε!

Είμαστε θετικοί! Επικοινωνούμε μαζί του με θετικές- ενθαρρυντικές λέξεις!

Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να του πούμε «έχεις κάνει πολλές αποτυχημένες

δίαιτες κι αυτή θα αποτύχει» ή «γιατί το έφαγες αυτό;» με την πρώτη παρασπονδία που θα

κάνει. Δεν υπάρχει λόγος να πληγώνουμε την αυτοεκτίμησή του γιατί απλά η χαμηλή

αυτοεκτίμηση παχαίνει!

Δεν τον πιέζουμε ποτέ! Αν τον πιέσουμε το πιθανότερο είναι να

παραγγείλει μια πίτσα με έξτρα τυρί από αντίδραση για να μας κοντράρει.

Δίαιτα δεν σημαίνει αποκλεισμός από κάθε κοινωνική δραστηριότητα.

Δεν λέμε στον άνθρωπό μας να μην πάει σε ένα εστιατόριο ή σε ένα πάρτι για να μην

παρασυρθεί. Δεν του λέμε την άλλη μέρα να φάει μόνο σαλάτα. Αν δεν επιμείνουμε και δεν

εστιάσουμε στο «ωχ χάλασες τη δίαιτά σου» πιθανότατα θα βρει μόνος του το τι θα κάνει.

Μπορούμε να τον ενθαρρύνουμε κάνοντας του δώρο μια καινούρια

μπλούζα αφού έχει χάσει κάποιο βάρος, προσοχή όμως! Στο νούμερο που φοράει κι όχι σε

κάποιο μικρότερο που εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να φτάσει.

Η προσπάθεια να χάσει βάρος κάποιος υπέρβαρος μπορεί να είναι

εξαιρετικά δύσκολη και χρονοβόρα. Λειτουργούμε μόνο υποστηρικτικά και βάση στα θέλω

του! Για παράδειγμα λέμε : «τι δραστηριότητα πιστεύεις πως θα σου ταίριαζε» για να βρει

ο ίδιος τι θέλει να κάνει κι όχι «μα πρέπει να κάνεις τρέξιμο για να αδυνατίσεις».

Θεοφίλη Δήμητρα

5/7/2017