Ο φόβος του αεροπλάνου (Αεροφοβία) – Τρόποι Αντιμετώπισης

 Οι περισσότεροι από εμάς αγαπάμε τα ταξίδια και θέλουμε να δούμε εξωτικά όμορφα μέρη, αλλά υπάρχει ένα μέρος του ταξιδιού που πολλοί άνθρωποι μισούν: την πτήση. Στατιστικά μιλώντας κάθε σειρά στο αεροπλάνο περιλαμβάνει έναν επιβάτη που θα προτιμούσε να μην ήταν εκεί, ενώ περίπου 3% του πληθυσμού δεν μπαίνει καν σε αεροπλάνο. (Βάση έρευνας της Boeing)

Σε συνειδητό επίπεδο κάποιος που φοβάται να πετάξει με αεροπλάνο γνωρίζει ότι το αεροπλάνο είναι το ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο. Ωστόσο κατά την διάρκεια της πτήσης μπορεί να βιώνει μια έντονη ή παράλογη ανησυχία κατά την οποία θα αδιαφορεί για όσα στατιστικά κι αν έχει διαβάσει περί ασφάλειας.  Η αεροφοβία μπορεί να έχει εκκίνηση κατά την παιδική ηλικία ή την ενήλικη ζωή  και ανήκει στις ειδικές φοβίες (Αγχώδεις διαταραχές).

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η αεροφοβία είναι φόβος της συντριβής. Ωστόσο η πλειοψηφία των ανθρώπων που φοβούνται τις πτήσεις περισσότερο ανησυχούν ότι θα βιώσουν μια κρίση πανικού ή κλειστοφοβίας και θα χάσουν τον έλεγχο του εαυτού τους με κάποιο τρόπο. Ακόμα όμως κι αυτοί που φοβούνται την συντριβή, δεν φοβούνται τον ίδιο τον θάνατο όσο τον τρόμο του επικείμενου θανάτου.

 

Οι λόγοι που κάποιοι φοβούνται το αεροπλάνο ποικίλουν. Αναφέρω μερικούς από αυτούς:

  • Παλιότερη δυσάρεστη εμπειρία (πχ το αεροπλάνο έπεσε σε ισχυρές αναταράξεις ή πραγματοποιήθηκε αναγκαστική προσγείωση)

  • Κλειστοφοβία- Κρίσεις Πανικού . Εδώ έχουμε να κάνουμε περισσότερο με φόβο εγκλωβισμού ή απώλειας ελέγχου.

  • Ο φόβος από παλιότερα αεροπορικά δυστυχήματα. Δεν πρόκειται για πραγματική προσωπική εμπειρία αλλά αντίθετα ο φόβος είναι το αποτέλεσμα της πληροφορίας που δίνεται από τα ΜΜΕ πάντα σε σχέση με το πώς την εκλαμβάνει και την βιώνει ο καθένας μας. Τον τελευταίο χρόνο μάλιστα που συνέβησαν δυστυχήματα που εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών τους απέκτησαν υψηλή δημοσιότητα (πτήση των Μαλαισιανών αερογραμμών MH370 και η πτήση 4U9525 της Germanwings) έχει αυξηθεί ο αριθμός των ανθρώπων που φοβούνται να πετάξουν. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου το 2001 σημειώθηκε μείωση των κρατήσεων κατά 27%.

 

Είναι βασικό να εντοπίσουμε τι ακριβώς φοβόμαστε αλλά και πως ανταποκρινόμαστε σε αυτόν τον φόβο. Πολλοί άνθρωποι ανταποκρίνονται στο φόβο τους με το να αποφεύγουν τελείως τις πτήσεις. Αν ήταν ικανοποιημένοι με αυτήν τους την απόφαση θα λυνόταν και το πρόβλημα. Ωστόσο φαίνεται ο φόβος τους να τους στεναχωρεί και να επηρεάζει την ζωή τους κι αν και εξακολουθούν να βιώνουν φόβο οι περισσότεροι θέλουν να ταξιδέψουν. Περίπου όμως το 25% των ανθρώπων πάσχει από αεροφοβία, που σημαίνει ότι βιώνει δυσάρεστα την εμπειρία της πτήσης αλλά και την αναμονή πριν από αυτή. Υπάρχουν άνθρωποι που χάνουν τον ύπνο τους και που νιώθουν άγχος για μέρες πριν την πτήση.

 

Πώς να ξεπεράσετε την φοβία του αεροπλάνου

 

  • Μάθετε πώς λειτουργούν τα αεροπλάνα, τι προκαλεί τις αναταράξεις, πώς πετάει το αεροπλάνο και πώς παραμένει στον αέρα. Αυτός είναι ο πιο γρήγορος τρόπος να καλμάρετε τους φόβους σας.

  • Μην αφήνετε τα ΜΜΕ να σας δημιουργούν φόβο. Ακριβώς επειδή τα αεροπορικά δυστυχήματα είναι εξαιρετικά σπάνια για αυτό αφιερώνεται τόσος χρόνος για την κάλυψή τους. Τα ΜΜΕ μεγαλοποιούν ακόμα και το παραμικρό γεγονός πχ για ένα αεροπλάνο που βγαίνει από τον διάδρομο προσγείωσης θα διαβάσουμε δραματικούς τίτλους του τύπου «γλύτωσαν τελευταία στιγμή», «με μεγάλο κίνδυνο για τη ζωή τους», «άγιο είχαν» κλπ.

  • Εξοικειωθείτε με το αεροπλάνο που θα πετάξετε. Υπάρχουν άνθρωποι που κατάφεραν να ξεπεράσουν την φοβία τους βάζοντας την φωτογραφία της καμπίνας του αεροπλάνου στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή τους. Το ότι την έβλεπαν κάθε μέρα πριν πετάξουν την έκανε λιγότερο τρομακτική.

  • Αν έχετε κλειστοφοβία ή κρίσεις πανικού, καθίστε στις πίσω θέσεις και σε διάδρομο ώστε να μειωθεί ο φόβος του εγκλωβισμού. Αν φοβάστε τις αναταράξεις καθίστε μπροστά που γίνονται λιγότερο αισθητές.

  • Αν νιώθετε νευρικοί κατά την διάρκεια της πτήσεις χαζέψτε φωτογραφίες στο κινητό σας ή δείτε μια ευχάριστη ταινία, ή λύστε σταυρόλεξο.

  • Σκεφτείτε θετικά, εστιάστε στο προορισμό. Σκεφτείτε τι όμορφα θα περάσετε και τι καινούρια πράγματα θα δείτε. Αν πάτε διακοπές διαβάστε έναν τουριστικό οδηγό.

  • Αν ο φόβος σας ενταθεί μιλήστε στους αεροσυνοδούς κι εξηγήστε τους το πρόβλημά σας.

  • Αποφύγετε την καφεΐνη καθώς προκαλεί νευρικότητα

  • Αν νιώθετε ότι το αλκοόλ θα σας ηρεμίσει αυτό είναι εντάξει αλλά με μέτρο. Να έχετε υπόψη σας ότι δεν συνδυάζεται με αγχολυτικά και πως μόλις προσγειωθείτε θα σας ακολουθεί ένα δυσάρεστο αίσθημα δίψας εξαιτίας της ξηρής ατμόσφαιρας που υπάρχει στο αεροπλάνο..

  • Αν ο φόβος είναι πολύ ισχυρός κατά την αναμονή της πτήσης ζητείστε από τον ιατρό σας να σας προτείνει κάποιο αγχολυτικό/ ηρεμιστικό.

 

  • Αν το πρόβλημα είναι χρόνιο ζητήστε συμβουλευτική ή ψυχοθεραπευτική υποστήριξη

 

Θεοφίλη Δήμητρα

30 Μαρτίου 2015